Noe litt utenom det vanlige. Det er det boka ”Skriv genialt” er. Det er rett og slett en bok om det å skrive godt, rettet mot unge forfatterspirer. Eller til de som bare trenger litt hjelp for å få sving på skolestilene som vi alle har måttet igjennom. Her er det tips og triks om alt fra hvordan å takle skrivesperre til redigering av teksten i etterkant. Karakterbygging og bruk av disposisjon. Jeg for eksempel, kunne så absolutt bli flinkere på disposisjon.
Er skriving så viktig? JA! Å skrive dårlig kan få katastrofale følger. Hver dag må vi skrive. Huskelapper. Beskjeder. Klager. Mail. Søknader. Skoleoppgaver. Dårlig språk koster samfunnet millioner av kroner hvert år.
Det som gjør denne boken så genial er hvor lett tilgjengelig den er. Forfatterparet Eldrid Johansen og Steffen R.M. Sørum har tilnærmet seg temaet med et herlig humoristisk skråblikk. Det er ikke lett å skrive genialt. Så enkelt og så vanskelig er det. Likevel er det en del verktøy det kan være lurt å besitte for å kunne gjøre jobben litt lettere. Flere forfattere har bidratt med sine tips og erfaringer, som Tom Egeland, John Green, Jeff Kinney og A. Audhild Solberg.
Så hva er en forfatters fremste verktøy? Jo, det er evnen til å lyve. Skal du lykkes må du lyve så du tror det selv. Det holder ikke bare å finne på en løgn. Løgnen må ha troverdighet. Dette krever research. Det er ikke alle som lyver like lett. Noen føler rett og slett at det er helt feil å skulle lyve. Hele livet har vi lært at det er ærlighet som varer lengst. Men det kan være ganske gøy å lyve noen ganger. Skriving gir muligheten til å lyve så det renner av deg uten at noen blir sinte for det!
Slik den første mikroorganismen var utgangspunktet for alt liv, er løgn utgangspunktet for geniale historier. Løgn er hovedingrediensen. Det er fantasiens og diktningens grunnstoff. Når du finner på en historie, så er den ikke sann. Kan hende historien baserer seg på noe som har hendt, men noe er trukket fra eller lagt til. Det er blitt fiksjon. Løgn.
Praktiske eksempler gjør det teoretiske stoffet morsomt. Som i kapitelet om sjangere. Typiske sjangerkjennetegn blir brukt for å skrive alternative varianter av ”De tre bukkene bruse”. På denne måten blir det veldig tydelig hvor store forskjeller som finnes. F.eks i et drama, der den minste bukken Bruse er alvorlig syk, eller i en krim, der trollet allerede er dødt, og bukkene undersøker spor etter gjerningsmannen med forstørrelsesglass.
Boken er også gjennomillustrert med små morsomme og lekne tegninger som skaper liv i teksten. Helhetsinntrykket av boken er at det er veldig gøy å skrive. Og det er det jo. Men den legger heller ikke skjul på at det er en stor jobb å skrive bok og at selv ikke etablerte forfattere får det til uten mye hjelp.
Selv ikke anerkjente og erfarne forfattere skriver et perfekt førsteutkast. En historie er ALDRI ferdig og langt fra genial, første gang man setter punktum. Historien må bearbeides. Så pust ut og brett opp ermene.
Målgruppen for denne boken er satt fra 9-12 år. Men jeg tror enhver som sliter med inspirasjonen kan ha glede av den. Det finnes fremdeles et stigma rundt barnebøker og deres verdi. Og jeg vil påstå at denne sjangeren er høyst undervurdert blant voksne lesere. Men har du først skrivesperre, så har du skrivesperre, og da er alle råd gode. Les ”Skriv genialt” og la deg bli revet med av leken det er å skrive.